Jaki rower kupić – crossowy, trekkingowy czy miejski?

Jeśli stajemy przed dylematem jaki rower wybrać warto przed udaniem się na zakupy zapoznać się z podstawowymi rodzajami jednośladów. Wybór nieodpowiedniego rodzaju roweru będzie skutkował obniżeniem komfortu podczas jazdy, co na dłuższą metę może być bardzo problematyczne. Warto zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami na temat rodzajów ram, rozmiarów rowerów, dodatkowego wyposażenia

Rower crossowy

Ten typ rowerów posiada bardzo zróżnicowane możliwości. Dobrze radzi sobie na każdym terenie. Można powiedzieć, że jest to kompromis pomiędzy rowerem górskim, a szosowym. Można bez problemu poruszać się nim po asfalcie, lesie i polnych drogach. Ze względu na dość duże koła 28 calowe w trudnym terenie rower ten traci przyczepność i stabilność. W tego typu jednośladach stosuje się amortyzowane widelce przednie zapewniające komfort podczas jazdy w lekko nierównym terenie. Ten ty rowerów jest bardzo podobny do rowerów trekkingowych, lecz nieco gorzej wyposażony, ale przez to lżejszy.

Rower crossowy Balance C3
Rower crossowy Balance C3

Rower trekkingowy

Jest to najbardziej uniwersalny z dostępnych na rynku modeli rowerów, posiada również bardzo wielu zwolenników. Nadaje się zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak i podczas leśnych wycieczek. Opony węższe w porównaniu do opon rowerów górskich ułatwiają jazdę po asfalcie. Kiedy wymienimy opony na nieco szersze rower będzie dobrze sprawdzać się na leśnych nierównościach. Tego typu rowery posiadają koła wielkości 28-29 cali, przedni widelec z amortyzatorem, opony z bieżnikiem węższym i gładszym niż w rowerach górskich. Dzięki odpowiedniej geometrii ramy rowerzysta siedzi w pozycji bardziej wyprostowanej niż na rowerze górskim, co poprawia komfort jazdy. Rowery trekkingowe dobrze radzą sobie w terenie, ponieważ są dość lekkie i mają dość dużo przełożeń od 21 do 27.

Rower trekkingowy Master Lady 1.0
Rower trekkingowy Master Lady 1.0
Rower trekkingowy Master Men 1.0
Rower trekkingowy Master Men 1.0

Rower miejski

Od jakiegoś czasu zapanowała moda na rowery miejskie, szczególnie wśród kobiet. To świetne rozwiązanie na krótkie wycieczki i poruszanie się po mieście, jednak ten typ rowerów nie jest dobry do dłuższych wycieczek na przykład po lesie. Nie posiadają również zbyt wielu przełożeń, ale w warunkach miejskich nie są one potrzebne w znaczącej ilości. Rowerzysta poruszający się na rowerze miejskim ma wygodną, wyprostowaną pozycje, która zapewnia dobrą widoczność. Rower ten jest również bardzo wygodny podczas częstego zsiadania i wsiadania na przykład na światłach.

Rower miejski Anava 8.3
Rower miejski Anava 8.3

Czy istnieje rower uniwersalny i na jaki model się zdecydować?

Choć przyjęło się, że jako rower uniwersalny można traktować rower trekkingowi to w rzeczywistości nie ma czegoś takiego jak rower uniwersalny. Po prostu rower trekkingowi jest najbardziej zbliżony do wymarzonego, uniwersalnego ideału.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć jaki rower kupić najlepiej. Maszyna musi być przede wszystkim dostosowana do indywidualnych potrzeb i preferencji osoby jeżdżącej na niej. Sami musimy przeanalizować po jakich trasach jeździmy najczęściej. Jeśli najczęściej jeździmy po mieście, a raz do roku zdarzy nam się wyjechać na bardziej wymagający teren warto zdecydować się na rower miejski. Jeśli często wybieramy nierówne tereny rower trekkingowy będzie lepszym rozwiązaniem nawet jeśli czasem zdarzają nam się wycieczki szosowe.

Przed zakupem warto dobrze przemyśleć swoje preferencje. Co prawda prawie każdy model roweru można przerobić, ale wymaga to nakładów finansowych. Po co przepłacać, jeśli od razu można dokonać dobrego wyboru.

Jakie ważne kwestie warto przemyśleć?

  • Jaką ramę wybrać?

Wybór nie jest na tyle oczywisty, że panie wybierają ramę damską, a panowie męską. Jeśli szukamy roweru sportowego warto zawsze wybrać ramę męską ze względu na zwiększoną wytrzymałość na obciążenia. Gdy rower służy nam do jazdy po mieście. Gdzie trzeba często zsiadać z niego lepszym rozwiązaniem niezależnie od płci będzie rama damska. Jeśli szukamy roweru przeznaczonego do rekreacji wybór rodzaju ramy nie ma większego znaczenia i jest kwestią indywidualnego wyboru.

  • Jak dobrać rozmiar?

Konieczność wyboru odpowiedniego rozmiaru ramy jest nieodzowna jeśli zależy nam na wysokim komforcie jazdy. Rower należy dobrać do własnego wzrostu. Wystarczy wsiąść na rower, aby sprawdzić czy jest dla nas odpowiedni. Kiedy siedzimy na rowerze stopa powinna sięgać do pedału ułożonego w najniższej pozycji i być przy tym nieznacznie ugięta. Siedząc na siodełku musimy mieć możliwość dosięgnięcia stopami do podłoża. Jeśli mamy wrażenie, że kierownica jest zbyt daleko, to rower jest dla nas zbyt duży.

  • Nowy czy używany?

Tu rzecz jest oczywista. Jeśli tylko finanse na to pozwalają lepiej zdecydować się na nowy rower. Model używany będzie od nas wymagał w większości wypadków przynajmniej niewielkiego wkładu finansowego i trochę czasu, aby doprowadzić go do idealnego stanu technicznego. Przy zakupie roweru używanego trzeba przed dokonaniem transakcji dokładnie sprawdzić jego stan techniczny.

  • Z amortyzacją czy bez?

W tym przypadku amortyzacja jest wskazana dla osób jeżdżących głownie po nierównym terenie. Jeśli jeździmy głownie po asfalcie to amortyzacja jest nam zbędna, tym bardziej że podnosi wagę jednośladu oraz jego cenę.